Samenstelling van het gezin
Attest van gezinssamenstelling
Het attest van gezinssamenstelling is een uittreksel uit het bevolkingsregister dat alle personen vermeldt die deel uitmaken van hetzelfde gezin. Jouw gezinssamenstelling is een beschrijving van alle personen die samen met jou op hetzelfde adres wonen. Dit adres is ook gekend als jouw domicilie, het adres waar je officieel bent ingeschreven in het bevolkingsregister. Iedereen die op datzelfde adres geregistreerd is, zal dus op jouw gezinssamenstelling te zien zijn.
Procedure
Je kan het attest van gezinssamenstelling opvragen bij jouw gemeente.
Als je een elektronische identiteitskaart (eID) hebt, dan kan je het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:
op ‘Mijn dossier’, de online toepassing van het Rijksregister
op ‘Mijn Burgerprofiel’, de online toepassing van de Vlaamse overheid (rubriek ‘Attesten en toelatingen’)
via het elektronisch loket. In de meeste gevallen ontvang je onmiddellijk het gratis uittreksel in je mailbox.
Anderen kunnen het attest enkel aan het loket van de dienst Burgerzaken aanvragen. Dit kan enkel op afspraak!
Kan ik het attest gebruiken in het buitenland?
In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt je nakijken of jouw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.
Heb je een attest met apostille of legalisatie nodig, dan kan je het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.
De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.
Meer informatie over legalisatie en apostille
Voorwaarden
De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot jezelf aanvragen:
- jezelf (enkel voor jouw eigen gezin)
- jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
- derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
- een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.
Wat meebrengen
Als je het attest zelf ophaalt:
- jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als je het attest voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- jouw eigen identiteitskaart.
Meer info
Oostrozebekestraat 4
8770 Ingelmunster
E: burgerzaken@ingelmunster.be
051 33 74 20
De dienst burgerzaken werkt enkel op afspraak!