Vreemdelingenkaart -12 jaar
Elektronische verblijfskaart voor een niet-Belgisch kind tot 12 jaar
Wanneer een niet-Belgisch kind, jonger dan 12 jaar, ingeschreven is in de registers en recht heeft op een verblijf in België, kan het een elektronische verblijfskaart aanvragen.
De kaart vermeldt naast de identiteitsgegevens en de afstamming, ook de naam, het adres en het telefoonnummer van een contactpersoon in geval van nood.
Sinds 15 januari 2024 vervangt de elektronische verblijfskaart voor een niet-Belgisch kind het eerdere papieren identiteitsbewijs voor een niet-Belgisch kind. De papieren identiteitsbewijzen blijven wel geldig tot ze vervallen.
Procedure
De ouder(s) of de personen die het ouderlijk gezag uitoefenen, vragen de vreemdelingenkaart aan bij de dienst burgerzaken. Dit kan enkel op afspraak! Bij de aanvraag van de vreemdelingenkaart -12 jaar moet het kind ook aanwezig zijn.
Maak een afspraak
https://www.ingelmunster.be/index.php?id=2038
Voorwaarden
De elektronische verblijfskaart wordt enkel uitgereikt aan niet-Belgische kinderen jonger dan 12 jaar.
Als je de kaart wilt aanvragen, moet je aan enkele voorwaarden voldoen:
Je moet het ouderlijk gezag hebben over het kind.
Je moet samen met het kind de kaart aanvragen.
De kaart is maximum 3 jaar geldig. Als het kind een tijdelijk verblijfsrecht heeft, kan de kaart een kortere geldigheidsduur hebben. De geldigheidsduur van de kaart mag in ieder geval de geldigheidsduur van de verblijfsvergunning van de wettelijke vertegenwoordiger niet overschrijden.
De kaart vervalt:
na verloop van de geldigheidsduur
bij verandering van verblijfplaats of adres
bij verandering van naam, voornaam of nationaliteit.
Wat meebrengen
het huidige verblijfsdocument of (in geval van verlies of diefstal) het vervangingsattest
het nationaal identiteitsbewijs
de gegevens van een contactpersoon voor noodgevallen
de echtgescheiden of gescheiden levende ouders moeten een kopie van het vonnis van het hoederecht voorleggen. Als de persoon die zich aanbiedt, niet over het hoederecht beschikt, moet die in het bezit zijn van een ondertekende toestemming van de persoon die wel over het hoederecht beschikt.
De medewerkers van de dienst burgerzaken nemen een foto aan het loket. Als je toch zelf een foto meebrengt, zorg dan dat die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's,
Meer info
Oostrozebekestraat 4
8770 Ingelmunster
E: burgerzaken@ingelmunster.be
051 33 74 20
De dienst burgerzaken werkt enkel op afspraak!