Elektronische vreemdelingenkaart

Elektronische vreemdelingenkaart

De elektronische vreemdelingenkaart vervangt de papieren verblijfsvergunning van zowel EU-burgers als niet-EU-burgers. Zo krijgen ook niet-Belgen toegang tot toepassingen van e-government en kunnen ook zij documenten elektronisch ondertekenen.

Deze elektronische identiteitskaart geldt vanaf de leeftijd van 12 jaar. Wanneer een niet-Belgisch kind, jonger dan 12 jaar, ingeschreven is in de registers en recht heeft op een verblijf in België, kan het een elektronisch identiteitsbewijs voor een niet-Belgisch kind aanvragen.

Procedure

De procedure tot het bekomen van een machtiging tot verblijf en bijgevolg tot het bekomen van een verblijfskaart is verschillend naargelang de nationaliteit en het doel van verblijf.

  • Je kan een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen bij de dienst burgerzaken. Dit kan enkel op afspraak!

  • Een drietal weken na de aanvraag ontvang je de pin- en pukcode. Daarna kan je kaart ophalen, eveneens op afspraak.

Maak een afspraak

https://www.ingelmunster.be/index.php?id=2038

Voorwaarden

Zowel EU-burgers als niet-EU-burgers ouder dan 12 jaar kunnen een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen. Er zijn 14 types vreemdelingenkaarten:

  • elektronische A kaart: bewijs van inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - beperkte duur

  • elektronische B kaart: bewijs van Inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - onbeperkte duur

  • elektronische K kaart (vroeger C kaart): verblijfskaart voor gevestigde vreemdeling of voor Zwitser met (duurzaam) verblijf

  • elektronische L kaart (vroeger D kaart): verblijfsvergunning voor EU-langdurig ingezetene

  • elektronische EU kaart (vroeger E kaart): verklaring van inschrijving voor EU-burgers met verblijf van meer dan 3 maanden

  • elektronische EU+ kaart (vroeger E+ kaart): verblijfskaart voor EU-burgers met duurzaam verblijf

  • elektronische F kaart: verblijfskaart van familielid van EU-burger of Belg - procedure gezinshereniging

  • elektronische F+ kaart: duurzaam verblijfskaart voor derdelands familielid van EU-burger of Belg

  • elektronische H kaart: Europese blauwe kaart voor hoogopgeleide werknemer

  • elektronische I kaart: verblijfskaart voor ‘Intra-Corporate Transferees’

  • elektronische J kaart: verblijfskaart voor mobiele ‘Intra-Corporate Transferees’ in het kader van lange termijn mobiliteit

  • elektronische M kaart: verblijfskaart voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord

  • elektronische M kaart met vermelding duurzaam verblijf: duurzame verblijfskaart voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord

  • elektronische N kaart: kaart voor klein grensverkeer voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord

Wat meebrengen

  • Jouw oproepingskaart

  • Jouw huidige verblijfskaart of het attest van verlies of diefstal van deze kaart.

  • Jouw nationaal identiteitsbewijs.

  • Bij de activering van de kaart: de brief met jouw pincode en pukcode.

De medewerkers van de dienst burgerzaken nemen een foto. Als je toch zelf een pasfoto meebrengt, zorg dan dat die voldoet aan devoorwaarden voor pasfoto's.

Kosten

De kostprijs bedraagt 22 euro. Je kan dit met Bancontact betalen.

In dringende gevallen kan je een spoedprocedure aanvragen met levering binnen 1 of 2 dagen. Let op: deze kaarten zijn een stuk duurder. Een dringende aanvraag kost 126 euro.

Voor kinderen onder de twaalf jaar betaal je 13 euro voor een A-, B-, K-, of L-kaart (126 euro in spoedprocedure) en 9 euro voor een EU-, F-, of M-kaart 114 euro in spoedprocedure.)

https://www.ingelmunster.be/index.php?id=2038

Meer info

Oostrozebekestraat 4
8770 Ingelmunster

E: burgerzaken@ingelmunster.be

051 33 74 20

https://www.ingelmunster.be

De dienst burgerzaken werkt enkel op afspraak!