Elektronische vreemdelingenkaart
Elektronische vreemdelingenkaart
De elektronische vreemdelingenkaart vervangt de papieren verblijfsvergunning van zowel EU-burgers als niet-EU-burgers. Zo krijgen ook niet-Belgen toegang tot toepassingen van e-government en kunnen ook zij documenten elektronisch ondertekenen.
Deze elektronische identiteitskaart geldt vanaf de leeftijd van 12 jaar. Wanneer een niet-Belgisch kind, jonger dan 12 jaar, ingeschreven is in de registers en recht heeft op een verblijf in België, kan het een elektronisch identiteitsbewijs voor een niet-Belgisch kind aanvragen.
Procedure
De procedure tot het bekomen van een machtiging tot verblijf en bijgevolg tot het bekomen van een verblijfskaart is verschillend naargelang de nationaliteit en het doel van verblijf.
Je kan een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen bij de dienst burgerzaken. Dit kan enkel op afspraak!
Een drietal weken na de aanvraag ontvang je de pin- en pukcode. Daarna kan je kaart ophalen, eveneens op afspraak.
Maak een afspraak
https://www.ingelmunster.be/index.php?id=2038
Voorwaarden
Zowel EU-burgers als niet-EU-burgers ouder dan 12 jaar kunnen een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen. Er zijn 14 types vreemdelingenkaarten:
elektronische A kaart: bewijs van inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - beperkte duur
elektronische B kaart: bewijs van Inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - onbeperkte duur
elektronische K kaart (vroeger C kaart): verblijfskaart voor gevestigde vreemdeling of voor Zwitser met (duurzaam) verblijf
elektronische L kaart (vroeger D kaart): verblijfsvergunning voor EU-langdurig ingezetene
elektronische EU kaart (vroeger E kaart): verklaring van inschrijving voor EU-burgers met verblijf van meer dan 3 maanden
elektronische EU+ kaart (vroeger E+ kaart): verblijfskaart voor EU-burgers met duurzaam verblijf
elektronische F kaart: verblijfskaart van familielid van EU-burger of Belg - procedure gezinshereniging
elektronische F+ kaart: duurzaam verblijfskaart voor derdelands familielid van EU-burger of Belg
elektronische H kaart: Europese blauwe kaart voor hoogopgeleide werknemer
elektronische I kaart: verblijfskaart voor ‘Intra-Corporate Transferees’
elektronische J kaart: verblijfskaart voor mobiele ‘Intra-Corporate Transferees’ in het kader van lange termijn mobiliteit
elektronische M kaart: verblijfskaart voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
elektronische M kaart met vermelding duurzaam verblijf: duurzame verblijfskaart voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
elektronische N kaart: kaart voor klein grensverkeer voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
Wat meebrengen
Jouw oproepingskaart
Jouw huidige verblijfskaart of het attest van verlies of diefstal van deze kaart.
Jouw nationaal identiteitsbewijs.
Bij de activering van de kaart: de brief met jouw pincode en pukcode.
De medewerkers van de dienst burgerzaken nemen een foto. Als je toch zelf een pasfoto meebrengt, zorg dan dat die voldoet aan devoorwaarden voor pasfoto's.
Kosten
De kostprijs bedraagt 22 euro. Je kan dit met Bancontact betalen.
In dringende gevallen kan je een spoedprocedure aanvragen met levering binnen 1 of 2 dagen. Let op: deze kaarten zijn een stuk duurder. Een dringende aanvraag kost 126 euro.
Voor kinderen onder de twaalf jaar betaal je 13 euro voor een A-, B-, K-, of L-kaart (126 euro in spoedprocedure) en 9 euro voor een EU-, F-, of M-kaart 114 euro in spoedprocedure.)
https://www.ingelmunster.be/index.php?id=2038
Meer info
Oostrozebekestraat 4
8770 Ingelmunster
E: burgerzaken@ingelmunster.be
051 33 74 20
De dienst burgerzaken werkt enkel op afspraak!