Uittreksel echtscheidingsakte
Akte van echtscheiding
Een afschrift van een echtscheidingsakte is een kopie van de akte uit de registers. De akte vermeldt o.a. de naam, de voornamen, geboortedatum, datum van het vonnis en echtscheiding.
Procedure
De akte van echtscheiding vermeldt:
het aktenummer van de huwelijksakte
de naam en voornamen van de personen die uit de echt gescheiden zijn
de gegevens van de (buitenlandse) beslissing (zoals voorzien in artikel 41, §1 BW).
Je kan jouw uittreksel makkelijk aanvragen via het elektronisch loket. In de meeste gevallen ontvang je onmiddellijk het gratis uittreksel in je mailbox.
Je kan ook langskomen bij de dienst burgerzaken in het gemeentehuis. Dit kan enkel op afspraak! (breng zeker je identiteitskaart mee!)
Andere mogelijkheden:
op 'Mijn dossier', de online toepassing van het Rijksregister
op 'Mijn Burgerprofiel', de online toepassing van de Vlaamse overheid
Voorwaarden
Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de akte van echtscheiding aanvragen:
- Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
- Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.
Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?
Voor akten van echtscheiding wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:
- de betrokkenen (jezelf en jouw ex-partner)
- de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
- jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
- bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
- jouw erfgenamen
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.
Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
Wat meebrengen
Als je het document zelf ophaalt:
- jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als je het document voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- jouw eigen identiteitskaart.
Meer info
Oostrozebekestraat 4
8770 Ingelmunster
E: burgerzaken@ingelmunster.be
051 33 74 20
De dienst burgerzaken werkt enkel op afspraak!